۱۳۹۸/۰۲/۲۳

شایعه و فریب اطلاعاتی

فاطمه نوری جهانگرد: شایعه معمولا از هیچ شروع نمی‌شود بلکه از یک زمینه و بنیان واقعی یا نزدیک به واقعیت نشات می‌گیرد تا بتواند کارکرد خود را ایفا کند. در دورانی که وسایل ارتباط جمعی وجود نداشته، یکی از منابع خبری مردم شایعه بود. با پیدایش وسایل ارتباط جمعی از جمله تلویزیون و شبکه های ماهواره ای روند تاثیر گذاری بر افکار عمومی سرعت بیشتری به خود گرفت و شایعه و شایعه پراکنی یکی از ابزارهای مهم رسانه ها برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی افراد یک جامعه شد. ایده تفکر مهندسی و تنویر افکار عمومی از سوی رسانه ها با تأکید بر نظریات ارتباطی دهه های 1930 تا 1960 شکل گرفته است، بر اساس این پاردایم ها، رسانه ها در شکل گیری و تغییر نگرش جنگ روانی، تبلیغات، شایعه سازی و شایعه پراکنی در بین اذهان عمومی تأثیر بسیاری دارند، و رسانه ها نقش موثری در شستشوی افکار عمومی می‌توانند ایفاء کنند.

در این مقاله ابتدا به شرح شایعه و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم و سپس به انواع آن و نقش رسانه و راه‌های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت. همچنین با تکیه بر روانشناسی شایعه، به علل بروز شایعه و شرایطی که به گسترش شایعه کمک میکند خواهیم پرداخت.

لینک دانلود مقاله

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه می بایست وارد شوید لطفا اینجا کلیک کنید!